MVO

Als Travel Retail operator die elke dag honderdduizenden passagiers bedient, moeten we de manier waarop we zaken doen aanpassen om te helpen met de opbouw van een meer duurzame industrie.

Onze MVO-strategie, PEPS (Planet.Ethics.People.Social), is afgestemd op de wereldwijde uitdaging waar de Travel Retail-branche mee te maken heeft en vormt de kern van onze strategie en besluitvorming. Deze is opgebouwd rond 4 pijlers en ruggesteunt op 12 concrete engagementen, die allemaal gerelateerd zijn met één van de doelstellingen van de VN inzake Duurzame Ontwikkeling.

In 2021 hebben we een ambitieus draaiboek opgesteld om onze impact op het milieu te verbeteren en een positieve impact te hebben op de gemeenschappen waarin we actief zijn. We hebben duidelijke doelen gesteld om de vooruitgang ten opzichte van onze engagementen te meten. Deze zijn volledig afgestemd op de behoeften en verwachtingen van onze stakeholders en worden jaarlijks gecontroleerd en gecommuniceerd als onderdeel van de extra-financiële reporting van de groep Lagardère. In het bijzonder zetten we ons in om bij te dragen tot het koolstofneutrale vanaf eind 2023 (scopes 1 en 2), en streven we naar een netto nul uitstoot voor de drie scopes in 2050.

Klik hier voor meer informatie over onze MVO-strategie.

Beperking van de impact op het milieu

Al vanaf de eerste ontwerpfase van onze architecturale projecten streven onze teams voortdurend naar innovatieve en energie-efficiënte oplossingen.

Onze verkooppunten, gelegen op open locaties, zijn uitgerust met de nieuwste generatie beglazing, waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde technologie om het hele jaar door energie te besparen en de temperatuur te regelen. Onze verlichtingsoplossingen zijn zo bijvoorbeeld geoptimaliseerd om energie te besparen door de positie van de verlichting en het gebruik van lichte materialen en lichtspreiders.

De logistieke stromen zijn geoptimaliseerd om onze ecologische voetafdruk te verkleinen: geavanceerd beheer van leveringsrondes en gedeeld inkoopbeheer hebben het aantal afgelegde kilometers verminderd.

Logistics flows are optimized to reduce our carbon footprint: advanced management of delivery tours and shared procurement management has reduced the number of kilometers traveled.
 

 

Voedselveiligheid

De voedingsindustrie is geen industrie waar men de kantjes kan aflopen

Het vereist kennis van zeer uitgebreide productietechnieken en het vermogen om kwaliteit te herkennen, evenals vertrouwdheid met tal van regels met betrekking tot voedselhygiëne en -veiligheid.

In een aantal landen worden door Eurofins, een internationale expert op het gebied van voedselveiligheid, strenge audits uitgevoerd om actieplannen en doelstellingen per land vast te stellen. In 2017 zijn tien landen door Eurofins geaudit.

Aangezien voedselveiligheid ieders verantwoordelijkheid is, heeft elk operationeel personeelslid, inclusief het uitvoerend comité van Lagardère Travel Retail, ook een opleiding gekregen die het belang van het onderwerp benadrukt.

Traceerbaarheid van producten

Tegen 2025 zal Lagardère Travel Retail in het gehele netwerk geen artikelen meer verkopen met eieren of eierproducten van legbatterijkippen.

Deze beslissing is het resultaat van een nauwe samenwerking met de Franse liefdadigheidsinstelling L214 en The Humane League, een internationale organisatie waarmee we een relatie van wederzijds vertrouwen hebben opgebouwd.

Deze organisaties zetten zich in voor het verminderen van dierenmishandeling, met name door het verbeteren van de omstandigheden waarin dieren worden gekweekt. We zullen onze acties binnenkort uitbreiden naar andere categorieën van gevoelige voedingsproducten en zijn bezig de milieu- en sociale prestaties van onze leveranciers te beoordelen in samenwerking met de onafhankelijke organisatie Ecovadis.

Sociale initiatieven

Lagardère Travel Retail is er trots op dat het regelmatig en wereldwijd humanitaire organisaties kan ondersteunen

Een voorbeeld:

  • In Frankrijk werken we regelmatig samen met Action Against Hunger, door middel van fondsenwervingscampagnes in onze verkooppunten en door deel te nemen aan de Action Against Hunger sports challenge. De ingezamelde fondsen gaan naar kinderen die lijden aan ondervoeding.
  • In Noord-Amerika werken we samen met Make-A-Wish. Door middel van contante bijdragen en donaties in natura streven we ernaar om dromen te laten uitkomen voor ernstig zieke kinderen, waardoor hun leven in moeilijke tijden wordt opgefleurd.

Genderdiversiteit

Lagardère Travel Retail is ervan overtuigd dat genderdiversiteit in teams tot betere prestaties leidt en creativiteit stimuleert

Het bedrijf is actief lid van het LL-netwerk, geïnitieerd door de Lagardère-groep. Het netwerk heeft tot doel de genderdiversiteit op alle niveaus van de hiërarchie te bevorderen. Vrouwen bekleden 43% van de uitvoerende managementfuncties in de Lagardère-groep.

Het LL-netwerk is opgebouwd rond netwerkevenementen, workshops, persoonlijke en professionele masterclasses en inspirerende conferenties. Het biedt ook mentorprogramma's voor vrouwen aan, onder leiding van de Group Executive Managers (mannen of vrouwen) gedurende een periode van 12 maanden. Een jaar na de lancering van het LL-netwerk telt het nu al 385 leden. 

Download(s)

MVO rapporten van Lagardère Group

Brochure Corporate : Stratégie PEPS - 2023